هنوز چند بایت مونده که پیدا کنم...

10-1 توصیه برای بهبود طراحی وب

قبل از همه چیز باید عرض کنم که تصور من از مخاطب این مطلب دوستان طراح وب هستن که با اصطلاحات فنی طراحی آشنایی اولیه دارن. پس از لاتین نگاری یا ترجمه عبارات کلا فاکتور گرفتم.

اول به صورت سیاه و سفید طراحی کنید! بعدا رنگ اضافه کنید
بهتره اینطور بگم که طراحی باید توی طیف خاکستری باشه از سیاه به سفید یا همون گِرِی اِسکِیل. یعنی در واقع ما نیازمند یه ساختار بدون رنگ برای جانمایی عناصر محتوایی و بصری مد نظر هستیم. چیزی شبیه به وایرفریم. این طراحی استراکچر به شما کمک میکنه که بدون متاثر شدن از رنگها تصمیم درستی در مورد جانمایی و اهم و مهم کردن مطالب بگیرید.

از نرم افزارهای سبک برای پروتوتایپ کردن استفاده کنید
در مرحله اول نمیخواد خودتون رو درگیر کار با نرم افزار پیشرفته ای مثل فتوشاپ کنید. میتونید از کینوت مکینتاش استفاده کنید یا از نرم افزار پنسل توی ویندوز استفاده کنید. یا ساده تر اگر میخواید از نرم افزارهای مایکرو سافت استفاده کنید از پاور پوینت استفاده کنید. یه نقل قول معروف هست که میگه اگر یک تصویر جای هزار کلمه است یک پروتوتایپ جای هزار تا جلسه است!

از وب فونت سازمانی استفاده کنید
بابا الان سال 2015 داره تمام میشه! مگر میشه این روزا شرکتی فونت خاص خودش رو انتخاب نکرده باشه. ببینید مشتری شما برای ست اداری و اوراق اداری از چه فونتی استفاده میکنه وب فونتش رو بخرید، بسازید و یا در بدترین حالت دانلود کنید.

دور اسلاید شو خط بکشیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
وقتی اسلاید شو مد شد کلی اطاعات رو منتقل میکرد شامل شعار و هر عنوان مهم دیگه ای که بود اما الان چی؟ طراح ها میان کل لندینگ پیج رو میکنن یه اسلاید بزرگ! و اینکه این روزا دیگه کاربرا اینقدر تو سایت منتظر نمی مونن تا تمام اطلاعات مد نظر ما رو از روی اسلاید ها بخونن. شکر خدا سرعت اینترنت روبه افزایشه توی ایران اما باز هنوز و دوباره مشکل لود اون همه تصویر وجود داره. پس دور اسلاید شو رو خط بکش!

گشتن توی وب سایت رو ساده کنید
از استفاده از منوهای تو در تو و دراپ دوان های چند سطحی اکیدا خودداری کنید. چرا؟ چون ساده سازی و خلاصه کردن دسترسی کاربر به محتوای موثر باعث نگه داشتن کاربر و در نتیجه افزایش مدت فعالیت میشه. که از نظر سئو هم بهره وری بالاتری به ما میده. بگذریم از یکسری وب سایت های سازمانی و دولتی که کاربر مجبور به استفاده از اون ساختار گم و پیچیده هست. ما طراح وب هستیم پس باید به مشتریمون کمک کنیم که کاربراش رو در مرحله اول از دست نده! و در فاز بعدی جذب کاربر بیشتری داشته باشیم.

ستون های جانبی و کناری رو بندازید دور
قدیما اینطور بود که قالب صفحه رو به دو یا یه ستون تقسیم میکردن و محتوای اصلی رو وسط نشون میدادن. مثل ساختار وبلاگ ها. اما برا اساس تحقیقاتی که توی یک جامعه آماری 20 هزار تایی انجام شده ثابت میشه که حذف ستون های کناری که با هدفی غیر از کلاس بندی (فصل/بخش) محتوای در حال مطالعه است توجه کاربر و در نتیجه بازدهی را تا 35 درصد افزایش میده.

از کاغذ و قلم استفاده کنید
باور من بر اینه که طرح های خوب همیشه روی کاغذ بوجود میان. (در مورد من روی دستمال کاغذی بیشتر:) ). چرا؟ به این دلیل که 1 وقت و تمرکز کمتری برای پیاده سازی گذاشته میشه و بیشتر بحث خلاقیت و ایده محوریت پیدا میکنه 2 اینکه جلوه های بصری و شرایط رنگی و نوری میتونه موثر بر طراحی استراکچر باشه و جای محتوا محوری به  زیبایی شناختی مطلق مارُ هل بده. البته از نقش وایت برد هیچوقت غافل نشید :)

اندازه فونت رو افزایش بدید
کلا خوندن متن باعث خستگی چشم میشه و نتیجتا به عدم تمرکز منجر میشه. حالا چه خواسته که این متن توی مانیتور با اون کنتراست بالا باشه. پس بیاید متن رو درشت تر کنید مخصوصا عناوین و خلاصه توضیحات رو.

از فضای خالی استفاده کنید
یه استاد نقاشی داشتم که موقع آموزش تکنیک آبرنگ همیشه میگفت از سفیدی کاغذ استفاده کن. در طراحی وب هم بر خلاف تصور فضای خالی باعث نمایش بهتر محتوا و در نتیجه افزایش دقت کاربر میشه. لازم نیست پیکسل به پیکسل صفحه رو پر کنید از مطلب و محتوا و تبلیغات مزخرف ! بذارین وب سایت نفس بکشه و کاربرا هم سریع مطلب مورد نظرشون رو پیدا کنن.
نویسنده : محمد ملک مکان
ﺳﻪشنبه 17 آذر 1394
+ 200 -

خوشحال میشیم نظرتُ بدونیم